365 days = 1 year

365 dagar, 52 veckor, 12 månader, 1 år. Välj ditt alternativ, det viktiga här är inte hur du ser på tiden 1 år, det jag vill få fram är att idag 10 oktober är det exakt på dagen 1 år sedan jag stod på Landvetters flygplats och sa hej då till nära och kära, hade inte den blekaste om vad som väntade. Med både skräck och förtjusning satte jag mig på ett plan till ett främmande land, med främmande personer och ett främmande språk. Jag kan INTE förstå hur det är möjligt att jag vart här 1 år redan. Vad hände med det året? Detta var det bästa beslut jag någonsin kunnat ta, jag har aldrig någonsin upplevt så mycket på 1 helt år, aldrig lärt mig så mycket på 1 år. Jag har växt som person, lärt mig att bo borta från familj, vänner och släkt, ta hand om mig själv...jag kan omöjligt nämn allt jag vart med om och lärt med under min tid i USA. Det enda jag kan säga är att jag drömt om detta år i 5 år och jag förberedde mig på det värsta även om man innerst inne målar upp sin drömbild och även om själva jobbet inte är en dans på rosor, som vissa dagar får en att vilja sparka in en dörr så har det året vart helt klart över mina förväntingar. Jag är den lyckligaste au pairen, som fått den absolut bästa värdfamiljen, på den absolut bästa platsen. Jag är så otroligt tacksam och försöker påminna mig själv så ofta som möjligt hur lyckligt lottad jag är!! Åh, jag blir nästan tårögd, det är så mycket jag vart med om och lärt mig, det är helt otroligt! Det har vart dagar då jag lipat i sängen och önskat att mamma kunde ge mig den största kramen och fixa allt som var fel eller bara ge mig en stor kram när man behövde det. Det har vart de dagar då jag inte trodde jag skulle klara 1 dag till med barnen, de dagar då jag vaknat med panikångest och hjärtklappning, de har vart de dagar då jag bara älskar att vara här och önskar det kunde vara för alltid!!
De dagar jag mått dåligt här är verkligen lätträknade, vilket jag är så glad över! Klart man har sina downperioder, men jag trivs så otroligt bra här att jag aldrig hade satt mig på ett plan tillbaka till Sverige idag! Vilket bevisar att jag tagit rätt beslut att förlänga mitt år! Ibland får jag lite panik att det ´bara är 6 månader kvar, hur galet är inte det? Roligt hur man ändrat perspektiv på tid under detta året. Jag saknar alla hemma i Sverige så det inte ens går att beskriva och jag längtar varje minut tills jag får träffa alla, men konstigt nog så ju längre man är borta ju lättare går det eftersom man bildar ett nytt liv här och det enda man saknar hemma är nära och kära, vilket dock väger tyngst!
Svårt att förklara om man inte sj vart i situationen, jag kan babbla på i evigheter, det enda jag vill säga är att, att åka som au pair till USA var det bästa jag någonsin kunde göra och jag älskar L.A, älskar USA och älskar helt enkelt att vara här!! Imorgon börjar första dagen på min förlängning, jag ger mig själv en stor applåd för att klarat 1 år hemifrån och ser nu fram emot 6 månader till i underbara L.A som förhoppningsvis bara blir bättre!

Hur ska jag fira detta i helgen? Inget mindre än, SKYDIVING, fallskärmshoppning:) Yes, jag och Nicole har bokat skydiving på lördag! Yihaaaaa!
Det regnar FORTFARANDE i L.A och idag har det vart riktigt oväder, åska, blixtrar, blåst och regnat, konstigt nog tkr jag fortfarande det är lite mysigt:) Annat som hänt sen sist är massa jobb, har dampat mer på mitt visum som inte funkar. Kan inte ladda upp min förbannade bild. Åkte och skulle ta ett nytt kort men de kunde inte skicka det till mig på det stället så inget med det. Imorgon ska min kära syster ringa till ambassaden och förhoppningsvis kan de hjälpa mig. Imorgon är det allt eller inget. Får reda på om de kommer göra ett undantag och ge mig en tid efter kl 12 på dagen eller inte. Om INTE, måste jag spendera 1,5 dag i sthlm  HELT i onödan, plus att jag betalat en dyr flygbiljett helt i onödan till sthlm! Vem vill sitta i sthlm när man är hemma i sverige för 2 veckor? Byråkratiska skitstövlar är vad de är om de inte släpper på reglerna!!!!

Min värdmamma gav mig massa tid på jobbtid igår att fixa visum, men fasen det hjälpte inte. Får se hur detta blir! Idag skypade jag en snabbis med syrran, sen med mamma och pappa. Alltid lika kul, hahha gud vad jag skrattade. Skypade med päronen och sa såhär, jaha nu till något inte så kul:
- Det är ju många utgifter och så nu, tex skydiving och chicago etc...
Då håller pappa upp en stor vit lapp framför kameran:
-NO MONEY!
hahahahhaha, så jäkla kul!!!!! Så var det med det ja:) haha! Ne men sen förklarade jag att jag nog måste låna lite till min resemånad och de bara: Jaha, de va bara de? Klart du får! Schyyyyysst :) Nu efter 20 år börjar jag min skuldlista till föräldrarna, haha! Ta det lugnt, den ska bli blank lika fort:) Pappa det är väl bara en felräkning som du brukar säga:)

Tog mig faktist ut på en promenad på stranden i regnet, kändes riktigt gött tro det eller ej:)
Nu är det kväll som vanligt och jag ska nu tända lite ljus, titta lite tv och läsa tidning innan det blir sängdags! Idag SKA jag sova tidigt! ( det händer ju aldrig innan midnatt nuförtiden )

Ett litet låttips:

Kesha - Take it off!!! Parteeeeeey!

I helgen ska en vän till nicoles familj fixa in oss i hollywood så vi kan parta lite:) Oh yeaaah, det är dags för party nu!  

Kommentarer
Postat av: Pernilla

ooppsi..inte 10 oktober. 19 oktober såklart!!!!

2010-10-20 @ 06:03:43
Postat av: Getingen

Jag är så stolt över dig sis!

Wooow. grymt med skydiving...kommer bli awesooome :) Ha ha Bullen är ju för go, nice att höra att även du har påbörjat din lista hos päronen!

Love u!

Puss och kram!

2010-10-20 @ 10:26:08
URL: http://emelieinaustralia.blogg.se/
Postat av: alex

jag rättade ditt skrivfel oxå, minns mycket väl när du lämnade mig på allégatan den19e.. måste säga att jag oxå blir tårögd när du skriver! är så glad för att min bästis har de så bra, att du trivs, att du älskar livet & att du inte längtar hem!! så stolt över dig.



vill skypa snart, de gör ont för jag saknar dig, usch nu lipar jag igen!!! GRATTIS till ett år i US!

2010-10-20 @ 16:57:28
Postat av: alex

åååååh shiiiiieeeet va ball m skydiving!!!!

2010-10-20 @ 16:57:56
Postat av: Valle

Där sa du det...byråkratiska skitstövlar är vad dom är...grrrrr! Hoppas verkligen på andra bullar den 1 december!



Som tur är så är du iaf hur grym som helst, 1 år är galet länge men jag visste hela tiden att du skulle klara det.



Love!

Puss

2010-10-20 @ 21:47:08
Postat av: Janna

snart snart e du hemma, blir nervös bara jag tänke rpå de, ska krama sönder idg!!!! de kommer lösa sig med visumet det känner ja på mig:)

2010-10-21 @ 18:36:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0