Svar på era frågor!

Yeey, idag fick jag ett jättegulligt mail av min värdmamma som berättade att tjejen fått mitt brev:) Fast bara tjejen verkar det som, för hon skrev bara det! ( har inte frågat om jag får använda deras namn eller bilder än därför skriver jag inte det ) Men förklarade för henne att killens brev kanske tar lite längre tid, men att hon skulle förklara det för honom, men kul att ett kommit fram iaf:D:D

Är även klar med ALLA visumhandlingar..Shit, det är verkligen mycket som ska fixas med det där! Har ni någon fråga angående det ska ni passa på att fråga nu medan jag har allt färskt i minnet! På måndag har jag tid där kl. 8.00, ska bli så skönt att få det överstökat faktiskt.
Samtidigt när jag är där sitter Anna ( au pair i manhattan beach ) på planet till New York..Ahh, vill också åka med henne då! Igår pratade vi bara i 2 tim i telefon..haha! Vi kan prata vi, bra att vi nästan ska vara grannar i ett år då :) Yeeey!

Nu till era frågor ni undrar över, ska försöka hjälpa till så mycket det går:)

Vad/hur gjorde du din video?
Jag drog mig länge för att göra en video, men det är såå värt det! Jag lovar! Det var faktiskt så min familj hittade mig..och det är jag överlycklig för! Det var videon de fastnade för, både föräldrarna och deras nuvarandra au pair och då ringde de till deras LCC så hon matchade ihop oss:) ( jag fanns med som exempel på CC hemsida, så video är att rekomendera ) . Jag gjorde min video i windows movie maker, jag tog olika bilder på mig och barn som jag passat, så kom det först upp en rosa bakgrund med text där det stod lite om vad de skulle få se, samtidigt hade jag musik i bakgrunden..sen gjorde jag lite olika övergångar mellan bilderna blandat med text. Jag hade även med en video på mig och ett tvillingpar när vi dansar, som slutar med att ena tjejen går fram och mimar rakt in i kameran..haha! ( det tyckte de på CC va väldigt kul sa dem ) Sen kom det text, t.e.x. Varför skulle du vara en bra au pair? Sen kommer min intervju, jag sitter ner i mitt uterum och pratar in i kameran, sen kommer det text i videon igen med en ny fråga som t.e.x. Varför vill du vara au pair? Jag berättade om mig själv och svarade på sådana frågor och försöker få en så naturlig bild av mig som möjligt, så man framställs på rätt sätt!!! Sen slutade med text, något i stil med, jag ser fram emot att lära känna er bättre och bli en förebild för era barn eller nåt.
Fattar ni??
Jag kan inte med att lägga upp videon än..haha! Men när jag är i usa och kommit över det så lovar jag att lägga upp den:) Fråga om ni vill veta mer om exakt hur jag gjorde!

Angående att spela in en video för matchning.  Gjorde du det? Vet du om det är några regler? Tillexempel tiden eller klädsel eller en obligatorisk rundvandring? Jag är mer för att hitta på ett kreativt manus med lite skoj här och där, lite prat och kanske lite av rundvandring också.
Yes, jag gjorde en video:) Om inte jag minns fel var 3 min max längd, jag gjorde nämligen för lång först, kom ihåg att jag fick korta ner den. Om du klickar på Ladda upp video på Cultural Cares hemsida www.culturalcare.se och sen loggar in på din sida kommer det upp regler angående videon. Klädsel är nog inget speciellt mer än att man inte ska ha utmanande eller lätt klädsel kanske, jag hade klänning, men jag satt ner så det syntes inte så mycket. Jag tycker ABSOLUT du ska göra en video med lite mer " skoj " det är så de hittar ngt speciellt med dig än om du bara tittar rakt in och berättar om dig själv. Idén med att ha med din 1åriga lillasyster som dansar, MÅSTE du ha med..gärna när du är med också, det uppskattas har jag hört:D  Super gulligt!! De på CC kom til och med ihåg den tjejen som mimade på min video, så gör det absolut:) Du kan både gå runt eller sitta och prata du verkar ha många bra idéer så kör på!! Lycka till!

Gjorde du intervjun "live" eller per telefon? Vad frågade de? Hur lång var den?
Jag har gjort intervju hos både Cultural Care och Skandinaviska Institutet, men kan berätta lite om båda. På CC är det i samband med välkomsmöte och för mig tog det MAX 10 min, 2 min kanske var på engelska då är det frågor som , varför vill du åka som au pair? har du några önskemål? Har du några djur? har du några syskon? KLART! haha, ungefär så! För mig gick det jättefort, jag kan erkänna att jag var SUPER nervös innan, men absolut inget att vara nervös över.
Skandinaviska institutet är annat, där tog intervjun 2 tim och 15 min. Man gör test, pratar om kulturen och intervju på engelska också som var på ca 15 min kanske..också ganska lätta frågor, varför man vill åka, sina tidigare erfarenheter, sina bra och dåliga sidor m.m.
Jag gjorde båda intervjuerna live, hos SI är det ett måste, hos CC vet jag inte tyvärr.

Vet du vilka mått man får ha på handbagaget?
Den här frågan kan jag tyvärr inte hjälpa till med, undrar själv detta. Eftersom jag inte vet mitt flygbolag kan jag inte ta reda på detta än. Måtten skiljer sig nämligen mellan flygbolagen, men 8 kg + dator vet jag att många får ha, men måtten vet jag inte. Tror det är så man ska få plats med det under stolen eller över stolarna i facken. Kan skriva det när jag vet! 
 
En fråga bara när du skickade efter personbevis från skatteverket tog du då personbevis " ansökan"?
Det här hade jag själv problem med, men när man går in på skattverkets hemsida och säker på personbevis kommer man in på en sida där man kan välja massa olika saker, tex. adoption, skilsmässa.m.m. Då är det de som står nästan längst ner tror jag under folkbokföring, det finns att välja både mellan eng och svenskt personbevis. Det spelar ingen roll på vilket språk, jag tog svenska och hoppas det ska funka! Tydligen är inte personbeviset så viktigt, men man riskerar inget inför visumet! 

Sådär, hoppas man var till lite hjälp iaf!! 
Bara att fråga på :) 

I morgon bär det av till Sthlm för en familjehelg + ambassaden!! :)

 


Kommentarer
Postat av: Anja

Hej! Bra blogg! Kul att du berättade om hur du gjorde din video, det hjälper mig =)

2009-09-10 @ 17:58:58
URL: http://anjadreieraupair.blogg.se/
Postat av: thea

hej pernilla :) ja de är lite annolrunda men min nya familj tror nog de kommer bli mkt bättre. jag fick ha 18 kilo i handbagage inom usa. dee e inte lite! börjar du bli nervös? kram

2009-09-11 @ 05:00:40
URL: http://livetsomthea.blogg.se/
Postat av: Emilie

Tack så mycket för svaret :) Väldigt bra tycker jag :) Har ännu mer idéer nu (är nog en liten idéspruta trots allt) och vill sätta igång med en gång :P



Ha det så bra

2009-09-11 @ 12:43:58
URL: http://plajnis.blogg.se/
Postat av: Emilie

Oj glömde:



Vad kul att min ettåriga systers dans lät bra ^^ Jag kommer självklart också dansa i videon eftersom jag älskar dans och är den som lärt min syster :) Tänkte eventuellt visa ett KORT klipp från en musikvideo som jag och mina vänner gjorde innan studenten till musiken. Vi dansar och sjunger och allt - inte utmanande klätt :P



Ha det så fint

2009-09-11 @ 12:56:17
URL: http://plajnis.blogg.se/
Postat av: Lollo♥

oh vad proffsig du gjorde din video! :o Du måste verkligen lägga upp den sen så vi får se. Låter som om du gjorde den jätte brA! Och man vill ju se den berömda tjejen, HAHA :P



Lycka till på ambassaden! :D

2009-09-14 @ 20:29:35
URL: http://anystaar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0