Mejl från Chicago-mamman !!


God kväll :)

Eftersom jag var ledig från skolan idag hade jag planerat att gå upp och ringa Cultural Care direkt, så familjen från Chicago inte hann ringa, men kollade min mejl först, som alltid :) Då ser jag att jag fått ett mejl från mamman i familjen, där det står ungefär:
Kära Pernilla, jag har läst din ansökan och hoppas vi kan prata i veckan, när vi pratar vill jag veta varför du vill vara au pair, va du brukar göra med dina barn du brukar passa m.m. Sen berättade hon lite om sina barn va de gillade och göra o.s.v.
Jag sa igår att den här familjen inte alls va lik mig, men genom det första mejlet tyckte jag redan då de verkade väldigt lika mig, jätte aktiva barn och flera lika intressen :) Hursomhelst jag ringde CC för att säga att jag inte var intresserad eftersom jag vill till CA, men hon sa att jag ändå bör svara på mejlet, vilket jag självklart gjorde.
Jag skrev att jag var glad att höra från henne, och att hennes familj verkade underbar, och att hennes barn verkade väldigt aktiva precis som mig:) Sen skrev jag att jag var ledsen att säga att jag önskar att bli placerad i CA, och att ja varit där innan, och av den anledningen ville jag tillbaka. Glad att jag höra från dem iaf, och önskade dem lycka till med andra au pairer. Jag får  så lätt dåligt samvete, och speciellt av sånt här, de verkade så snälla! Men kan ju inte bara säga ja för att vara snäll...hehe!
Någon timma senare hade jag fått ett nytt mejl, med svar från mamman, ett oväntat svar måste ja säga :
Hej Pernilla, Tack för ditt snabba svar, jag förstår ditt intresse av CA, mina föräldrar bor i LA och vi besöker de 1-2 gånger om året, jag undrar om du kan tänka dig att komma till Chicago iaf om du får tillfälle att besöka CA?
Så himla söt, nu fick ja inte alls dåligt samvete...not!! Var ju tvungen att vara ärlig, så jag svarade och sa att:
Jag var väldigt tacksam över "erbjudandet" eller va man ska kalla det, att det var jättesnällt av henne, sa även att jag funderat över det men att jag tyvärr behövde säga nej till hennes familj p.g.a att det har varit min dröm att bo i CA i flera år. Sen att jag hoppas hon förstår mitt val, och att det inte har något med hennes familj att göra, de verkar underbar!

Vilken dialog de blev nu..haha! men hoppas ni fattar :) Mycket som hänt idag som sagt, får se om hon svarar igen, de va lite ångestkänslor över de, men man får nog lära sig att säga nej, kommer nog behövas!!

Har fått många kommentarer angående om vad det kostar att åka som au pair..
Jag skrev nog max 7000 men sen tillkommer även mer försäkring, det är ju frivilligt!! Jag rekommenderar verkligen att ha försäkring, nästan ett måste, kostar ju typ 100  000 att bryta ett ben..haha! Vad som helst kan ju hända. Så tack alla som kommenterat, för er som undrar det är nog bäst att räkna med mycket mer, beroende på försäkring!! Räkna med 5000 i försäkring, man kan ju aldrig spara för mycket :D

Har en liten fråga till er, som ja hoppas någon vill/kan svara på :)
När en familj får se min ansökan, hur går det till då? Kan de se hela mitt fotokollage och personliga brev på internet? Vi får ju inte se så mycket av familjens uppgifter, men det får väl de göra??

Tack alla :)
Pernilla <3

Kommentarer
Postat av: Frida

Svar: Ja visst är hon! En superfräsch tant.. om man ser ut så om 50 år kan man vara lycklig :) Vadå nu blev jag jättenyfiken.. hade hon redan börjat sy på den?:)Nepp, Lina Gustavsson går inte i min klass. Jag håller tummarna stenhårt för att vi får våra efterlängtade matchningar i CA snart! :)

2009-05-11 @ 21:49:21
URL: http://fridagrundstrom.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jag tror att de kan se lika mycket som vi kan se. Hela ansökningen och ibland fotografierna då, eftersom de inte verkade scana in alla..

2009-05-11 @ 22:33:39
URL: http://chibs.blogg.se/
Postat av: Lollo♥

vad jobbigt det måste vara att säga nej till familjer :o men gud vad trevligt hon var :)



...5000 i försäkringar? O_O

seriöst?!

2009-05-12 @ 17:45:28
URL: http://anystar.blogg.se/
Postat av: cassandra

fin blogg du har! :) har en fråga bara, hade du aldrig tänkt på att åka med au pair in america? (skandinaviska insitutet) tack för en jätte bra blogg!:D

2009-05-12 @ 18:30:19
URL: http://cassandraagren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kunde se deras bilder och ansökan och personliga brev men jag tror att det var för att de tacka typ "ja" till mig så jag kunde se dem innan vi prata i telefon. Men alla andra matchar jag haft så har jag inte sätt mer än den lilla informationen. men de kunde se mina bilder och så. De får se mer om oss än vi får om dem. För jag vet att deras au pair sätt bilder och läst mitt presonliga brev och så. det måste betyda att de ser allt.

Jag tror att CC lägger upp alla bildkollage. Det hör ju till att de ska det.

2009-05-12 @ 20:57:19
Postat av: cassandra

Hej jag har en liten fråga som du kanske skulle vilja svara på.? Jag undrar när du ungefär började med allt? Att söka som au pair alltså, när du anmälde dig o.s.v.?

Ha en undeerbar dag!:)

2009-05-13 @ 08:14:21
URL: http://cassandraagren.blogg.se/
Postat av: cassandra

Hej! ja det är faktiskt väldigt roligt att jag har hittat din blogg, den är väldigt mysig och bra för oss som vill åka som au pairer och jag kan lova dig att jg kommer följa varje steg du tar i usa ;) haha

Vad bra att du är nöjd med CC, för som sagt så har jag också planer på att åka med dem, men har varit lite fram och tillbaka då många har sagt dåliga saker om dem, men alla organisationer har något dåligt så det spelar igentligen ingen roll, så det är skönt att höra att du är nöjd med dem! :)



Åh vad roligt att du velat bli au pair sen länge sen tillbaka!! :) men måste det inte ha varit jobbigt att inte kunnat göra något och bara väntat? :)

jaha okej, så man får en matchning endast 2-3 månader innan man åker?! jaha okej. :)

ja alltså jag börjar verkligen i tid, kanske för tidigt nästan haha.

Jag är 91 så jag slutar tvåan nu isommar så jag planerar på att åka efter studenten i juni-juli ungefär! så det är ett tag kvar och det är jätte jobbigt för jag vill verkligen åka nu ;) haha men men jag får väl vänta. Förresten har du kasnke något tips till mig på saker som jag kan göra nu innan eftersom att det är så långt kvar? :)



ha en trevlig kväll! :)

2009-05-13 @ 17:54:28
URL: http://cassandraagren.blogg.se/
Postat av: Johanna

va spännande! hoppas du hamnar i CA!!!

2009-05-13 @ 22:08:20
URL: http://materialgirl.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Jag vet hur det känns, kommer skriva om det sen i inlägget med hela aupair-historien. Man vill så gärna säga ja bara för att dom är trevliga, men så funkar det ju inte..Men som du sa så får man se det som övning :)

Hoppas du snart får en matchning i CA :)

Kram Hanna

2009-05-14 @ 16:23:58
URL: http://lundquisthanna.blogg.se/
Postat av: Lollo♥

sv: oj då ._. haha då är det väl bara att börja spara då ^^" har egentligne bara min sommarlön att klara mig på men får se hur jag löser det :P

ja säg gärna vilken försökring du tog och vad den gick på :O

2009-05-14 @ 17:21:43
URL: http://anystar.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar: Upptäckte nu att jag glömt att svara på detta :) Nja.. ska inte ha den gula utan ungefär som den rosa om du såg den :) jag går natur dessvärre. Vad går du? :)

2009-05-14 @ 22:29:22
URL: http://fridagrundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0