Tålamod - En au pairs bästa vän..

Beslutsångest....Igår, var jag mindre nöjd över min USA situation, och va gör man då? Antingen gör man något åt det eller väntar man...Tålamod:)
En del av er tycker jag ska byta förmedling, och jag har även hört fler som gjort det. Jag har alltid varit så positiv till CC, men inte längre..varför tror de jag lämnade in min ansökan i mars? Inte för att stå utan familj 5 ½ vecka innan iaf..
Hursomhelst, jag mejlade både STS och Skandinaviska institutet igår och skrev som de var att jag var i matchningsprocessen i en annan förmedling men tyckte de gick trögt och frågade lite om deras och så..Ja vet, jag är envis:) Bara SI som svarat än, men de skrev lite info och det verkade bra, jag fick gärna anmäla mig där samtidigt som jag stod hos en annan. De skulle skicka broschyrer till mig iaf!! STS har inte svarat, och CC har heller inte svarat på mitt svar från igår..
Någon som vet vilken som verkar bäst av STS och SI? fungerar matchningen på samma sätt?
Det jobbiga är ju att börja om från noll, tänk hur sjukt mycket tid man lagt ner på allt...fotokollage och grejer, men ja ska se vad som händer..

Igår började jag iaf göra en film, som jag tro det eller mig blev hyfsat nöjd med:) Men i helgen ska ja spela in mig själv på " riktigt" haha!  Men nu såg ja att den bara få va max 3 min...Inte bra, de kommer aldrig gå...får väl klippa halva eller nåt!

Var inne och kollade på SI:s familjer på Arbetsförmedlingen och jag hittade min drömfamilj:) Vill ha den verkligen..men så lätt är det tyvärr inte!

Mejlade även en kompis till vår familj, dottern i familjen som varit i CA som utbytesstudent och trivdes jättebra:) Föräldrarna tyckte nämligen jag skulle be om lite kontakter från henne, de kan man aldrig få för mycket av:D
That´s great!!
Nu är det minsann fart på mig...mina agressioner blir till envishet! Har lust och ringa CC och säga, hej om ni inte ger mig en familj byter jag förmedling och vet ni? Då förlorar ni 10 000...
haha, ne fy va ja e negativ..sorry :(

Tålamod..det är vad som krävs, eller va säger ni?

Ha de bra:)
Pernilla <3


Kommentarer
Postat av: anna

hej :) asnervös! :p jag tycker att SI har gjort alla rätt man kan göra. jag är såååå glad att jag bytte. hade jag inte gjort så hade jag varit i din situation och då hade jag blivit alldeles för stressad. jo, ett par stycken bilder har jag skickat til SI. inte ett stort kollage. hoppas verkligen att CC tar tag i saker snart.. Lycka till!

2009-06-26 @ 17:15:02
URL: http://aupairanna.blogg.se/
Postat av: Mimmi

jag känner igen mig sååååå mycket! jag var grymt nära på att byta till SI innan men jag orkade bara inte göra om allt igen, alla papper, alla bilder, alla referenser. Men jag tycker också att dem skött det dåligt, det är så synd, för tjejerna på kontoret är verkligen helt underbara.. :) men det gäller som sagt att ha tålamod, till slut löser det sig :) jag håller tummarna för dig!

2009-06-26 @ 17:41:14
URL: http://moreofmimmi.blogg.se/
Postat av: Amira

Du, jag mailade SI iggår jag med och fick svar, och allt där verkade va skit bra verkligen!!!

=)

Men frågan är om jag orkar gå igenom allt igen, med alla papper, nu när jag ändå skickat in betyg, polis grejjen och orginal utav hälsointyg etc!!

så jag får se......, får jag ingen match inom två veckor, så kanske jag byter, om jag orkar!!

Hur känner du nu då??

2009-06-26 @ 18:20:13
URL: http://amirausa.blogg.se/
Postat av: Amira

jag vet inte!

ska fråga om broshyrer faktiskt!!!

Och se, men Si verkar vara bra på ett sätt faktiskt!! Och STS vet jag inte så mycket om, men ska läsa lite om dom!

Och med SI behöver man varken göra en video eller kollage, (det jag har hört iaf), av en som ska åka med dom nu i sommar!! ;)

Men, men...

Kram Kram!

2009-06-26 @ 19:08:51
URL: http://amirausa.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Tack så jätte mycket :D det är grymt skönt att slippa väntan.

Du får säkert match snart, det borde du få! Annars är det nåt fel, kan man tycka :D haha!

Jaa det gjorde jag, men vet faktikst inte exakt hur dem matchar, men jag tror att dem läser igenom alla au pair ansökningar och tar dem sen en efter en och försöker matcha med familjer som har samma intressen, och såklart så mycket som möjligt efter våra önskemål =) men har man väl börjat få en match så fortsätter dem med den sen, så då brukar det gå ganska snabbt :)

2009-06-26 @ 19:28:39
URL: http://moreofmimmi.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag åker med sts och jag har bara positiva upplevelser med dom. Dom har varit snabba på att svara på frågor och förklarat det jag inte har förstått. Jag fick min första (och ända) matchningen 4 dagar efter jag blivit godkänd.



Tycker verkligen du gjorde rätt att mailade andra organisation. Hoppas att du får en familj snart :)

2009-06-26 @ 21:50:17
URL: http://juliasresa.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag åker med STS, och hitills har dom varit jätte bra! STS har ju också lite bättre rykte än CC, därför jag valde dom :)

2009-06-26 @ 22:39:19
URL: http://toujoursjoie.blogspot.com
Postat av: Emma

Tråkigt att du aldrig får någon match. Jag tycker sts är väldigt bra. De svarar på mail (även om det inbland är lite segt) och man får absolut den hjälp man behöver. Fördelen med sts tycker också jag är att familjerna går in på din hemsida och väljer dig. Dvs du kan ha flera familjer samtidigt. Jag hade 2. På det sätter går det snabbt också. Min kompis fick sin första match dagen efter hon blev godkänd och har fått 4 familjer den senaste veckan och blev idag matchad med en familj från Ohio. Problemet är väl bara att du måste fylla i alla papper och läkarundersökningar innan matchningen kan börja vilket gör att det tar ett tag. Du kan alltså inte komma iväg i augusti. Brukar ta typ 3 månader. Hoppas det löser sig och du får en bra familj snart.

2009-06-26 @ 22:55:29
URL: http://emmagredenius.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Hej! Jag åker med SI :D sökte hos CC också från början.. ville ha två förmedlingar ifall det skulle vara svårt att hitta familj. men när jag redan fått en familj hos SI så hade jag inte ens blivit godkänd hos CC.. snacka om skillnad.. SI gör så att de lägger ut ens profil så att vissa familjer som passar en kan se ens profil, flera stycken alltså.. sen äre familjerna själva som tittar igenom en massa au-pairers profiler och själva visar intresse.. på så sätt så när en familj hör av sig så är de oftast väldigt nyfikna på dig. Jag fastnade för den första familjen som hörde av sig. och det gjorde dem ca 2 veckor efter att jag kom i matchningprocessen. Och det är sant, ingen video och inget kollage.. man skickar inte in papprerna heller utan om man har en scanner, som jag har, så kan man bara scanna in papper och bilder på datorn och lägga ut på sin sida.. smart! De har hjälpt till hela vägen och jag har inget alls att klaga på. de tjänar inte pengar på förmedlingen såsom CC och STS gör och det är positivt, då kanske de brinner mer för det de gör och är mer måna om au-pairerna.. Bra counselers och stöd i usa med alltid ett plus :D haha gud ja skulle kunna babbla på i evigheter.. det här är långt nog :P du orkar väl inte ens läsa.. haha

kram Rebecka

btw. jag kommer vara nära Princeton, New Jersey.. 30min med tåg utanför New York :D

2009-06-26 @ 23:24:18
Postat av: Amira

hejhej igen!

Nu blev jag faktiskt sugen på att byta till SI :/

har beslutsångest , tro det eller ej!!!

Jag har redan mailat SI och skrivit mitt per nummer och mobil osv..., så de ska höra av sig!!

Men som sagt får jag se....Om det inte börjar hända något ifrån CC, så byter jag garanterat till SI!!!

Lycka till du med, så får vi se hur det går!! =)

2009-06-27 @ 11:10:17
URL: http://amirausa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0