Stress.

Vad har hänt? Jag mår nästan dåligt av min dåliga uppdatering och min dåliga koll på hur det går för er andra..Har faktiskt lyckats få igång internet nu på semestern, men dock ganska segt så man kollar inte mycket i onödan kan jag lova.  När man är blivande au pair  är det inte alls skönt att vara utan internet på semestern som många kan tro, eller va säger ni?

Mejlade CC igår p.g.a. att familjen från Chicago inte försvunnit från min sida, men nu är den borttagen och matchningen fortsätter. Måste erkänna att jag tänkt mycket på den här familjen, kan inte släppa den riktigt, tyckte verkligen om dom. Men, men sånt är livet, det var mitt egna val och nu ser jag fram emot nästa match i CA!

Mejlade även SI då jag hade lite olika frågor, t.e.x om man tackar nej till en familj om man kan vara ärlig och säga att man vill till CA då? De har ju nämligen pratat mycket om att man måste tacka nej på ett " bra" sätt.Tex, jag är inte den rätta personen för er familj.m.m. Fick detta svaret:

Hej Pernilla,

tack för ditt mail.

Familjerna kan se alla ansökningar. Men de kan inte se vart du helst vill komma. Detta beror på att familjerna mycket sällan tar kontakt med en au pair som skriver att hon vill komma till tex Chicago. Det beror på att familjen inte vill att man tackar ja på grund av var man bor, utan på grund av hur familjen är. Nu är det ju en kombination som ska fungera. Men för familjerna är blotta tanken på att man inte blir vald på grund av hur man är utan var man bor något negativt.  Familjen vill alltid komma i första hand i ett val. Detta känner vi till, så därför är det en information som inte familjerna ser. Utan ansökan skickas speciellt till platser man valt. Men det innebär att då kan inte heller de andra familjerna se vart du vill komma helst.
Nu vet vi vart du helst vill komma och även placerarna. Men vi kan inte tvinga någon på en viss plats att kontakta dig. Utan matchningen måste familjerna själva sköta.

Familjerna som ringer/kontaktar dig, ringer inte av en tillfälllighet. De går igenom ansökningarna mycket noga. De har jämfört din ansökan med många andra och fått en känsla av att du delar deras värderingar och intressen. Din ansökan speglar dig som person.
Självklart skall du vara uppriktig när det kommer till val av familj. Ge alla familjer en chans, lyssna på vad de har att erbjuda och ge därefter ett respektfull besked till familjerna.

Vänliga hälsningar
Maja

Jag trodde först inte man ens kunde "önska" ett område, fattade det inte så på intervjun, men det kan man ju på sätt och vis:) Det känns bra, då kanske chansen är lite större att komma till CA!
Tycker ni jag är konstig att jag är så envis med CA?

Vet inte om det beror på att jag varit där eller att jag drömt om det hela mitt liv...ngt är det, haha!!
Idag har jag kollat på barnvagn med syrran och jag vill verkligen bara åka till usa i morgon och börja ta hand om massa barn, jag längtar verkligen efter det...

Känner mig sjukt stressad över USA nu också..känns som min dröm går upp i rök snart...vill komma iväg nu.
Något tips att ge mig?

Nu ska jag bli social sista kvällen i falkenberg, innan jag åker hem en vecka för lite jobb. Det enda positiva med det är SNABBT INTERNET:)

Trevlig kväll!!

Kommentarer
Postat av: Emma

2009-07-20 @ 20:02:48
URL: http://emmagredenius.blogg.see
Postat av: Emma

Hej, jag tycker det är bra att du väntar på CA men samtidigt får du inte glömma av att det faktiskt är familjen som är det viktigaste. För även om du får en match i CA kanske det inte alls blir lika bra som om du skulle åka till Texas eller var som. SÅ för att få ett så bra år som möjligt kanske du borde fundera på annat. För som du skrev, du vill ju inte att din dröm ska gå upp i rök. Men givetvis kan jag inte råda i hur du ska göra, ville bara ge ett tips. Hoppas det gav något. Lycka till. kram

2009-07-20 @ 20:05:15
URL: http://emmagredenius.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Man kan ju alltid resa till CA när man är i USA om man skulle bo någon annanstans. Och det finns stränder på andra ställen med t.ex. Men jag förstår dig, om man har en dröm att komma dit.Känns det som att kommer du inte dit kan du lika gärna skit i det? Vet att man kan känna så. Ta en kväll och ligg och fundera över det hela, en familj kontaktade mig som bodde i Connecticut, precis vid stranden. Hade inte tänkt så om den delen av usa.. Det är mycket man inte vet om de ställena som man inte hört talas lika mycket om!

2009-07-20 @ 23:59:03
URL: http://partofmyworld.blogg.se/
Postat av: erica

Hejs. Jag ska åka till England som Au Pair för att tja, jag hittade världens bästa familj där. Visst, hag drömde faktiskt om Seattle, men jag gav upp den drömmen och stannade i Europa bara p.g.a. familjen. Så hum, jag tror det är super viktigt med en bra familj, men känner du att du verkligen vill till CA, så visst, jag menar, det bor rätt mycket folk där ;) så du lär få en match med en familj därifrån, kan ju inte ta evigheter liksom.

2009-07-21 @ 11:03:09
URL: http://madandfolly.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja, du låter ha en vettig inställning till det hela. Det gillar vi.



Jag vet, skor är ett problem, bestämde mig idag för att ta med ett par till, 9 par än så länge tror jag det är. Kaos på den. haha



Uppdatera oss så fort något nytt händer!

2009-07-21 @ 23:12:19
URL: http://emmagredenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0