Frågor & svar från frågestunden :)

Då var det äntligen dags för att svara på era grymma frågor :) Jätte kul att så många frågat tycker jag! Har även mejlat fram och tillbaka med några av er, så jag la in några av era frågor här också, så ni andra får ta del av det också.
Hoppas jag kan glädja någon med mina svar, ska försöka fatta mig ganska kort..hehe :)

Vilken organisation åker du med ?
Jag åker med Culture Care ( CC ), och hittils är jag hur nöjd som helst verkligen. Både med hon som hade hand om allt med ansökan i min stad, även samma tjej som hade infomötet och intervjuade mig. Kontoret i Sthlm som nu tagit över kontakten är också kanon, tjejerna på kontoret är så trevliga och hjälpsamma! Jag är alltså jätte nöjd än så länge :)

Varför valde du att åka med Cultural Care?
När jag själv skulle söka tog jag reda på i stort sett ALL fakta om organisationer, framförallt STS och CC som är de största, jag skrev ut info om de båda och läste på:) Vad jag förstod var det mest matchningen och intervjuerna som skiljde dem åt, STS intervjuar en på engelska i ca 2 tim + 1 eng test. CC frågar bara några enkla frågor på engelska..De tycker ja va skönt:) Man åker ju dit för att lära sig! Matchningen då, hos STS får man en sida på nätet där man skriver om sig själv, så får familjer gå in och läsa och höra av sig om de är intresserade, det är alltså inte säkert att man får en familj.
Hos CC kan man garantera en familj förr eller senare, och de gör allt för att det ska bli en så bra match som möjligt. Det var en av anledningarna till att jag valde CC. När jag mejlade båda, så svarade CC direkt och bad om mitt nummer, så ringde de och förklarade allt! De kändes bra, så hon bokade in mig på ett info möte direkt :) Thats why..hehe!

Vilken organisation tror du är bäst?
Jag kan självklart inte uttala mig om STS egentligen, men ni vet varför jag valde CC iaf :) De är säkert också bra, men jag är väldigt nöjd att jag valt CC, hittils!

Vet du vilket datum du åker och vilken stad i Sverige åker du ifrån?

Mitt preliminära datum är 10 augusti, och då åker jag från Landvetter i Göteborg. Någon mer som åker där omkring?


När var du på ett s.k. Informationsmöte?

Har skrivit en del om det i början av bloggen, men självklart tar jag det igen. Det jag är till för:) Jag gick på ett infomöte i oktober förra året, jag hade egentligen redan bestämt mig för att söka då, men det är verkligen att rekommendera tkr jag. En av er var tyvärr inte så nöjd med sitt möte, men de beror nog på informatören tror jag..Det är iaf väldigt bra information, man märker fort om det är något som passar en!

Du vill bara åka till Kalifornien eller?

Japp, mitt önskemål är att få komma till Kalifornien, som många andra verkar det som..hehe! Det är hård konkurrens om familjerna i CA, men jag vill verkligen dit, så jag tänker hålla ut!! Självklart är familjen det viktiga som jag tidigare sagt, men CA är en del i drömmen:)

Hade du varit i Kalifornien en gång tidigare?
Ja, förra året var jag på semester i CA och Hawaii. Besökte LA, San Francisco, och södra CA, Newport Beach, OC ( Ni som sett serien The.OC.) Har alltid varit min dröm, och när jag till slut kom dit ville jag bara tillbaka, så det är den största anledningen till att jag vill tillbaka! :)

Hur ser din drömvärdfamilj ut?

Hmm..Kluriga frågor :) Om man får välja och vraka helt är det ganska lätt :) Min drömfamilj skulle nog finnas i södra CA, runt Newport där kanske i ett stort hus nära stranden, där jag skulle få ett eget poolhus :)  och ett sommarhus på Hawaii..haha! Familjen skulle vara som en andra familj, med 2 aktiva barn i 3 - 6 års åldern kanske..med 2 föräldrar som är väldigt måna om att man ska vara en del av familjen... Usch, ja känner mig som en kräsen liten skit unge nu :) Men det är nog min drömfamilj..Hehe! Inga dåliga önskemål va? haha!

Hur har du skaffat dig dina barnerfarenheter?

Jag har i stort sett alltid tagit hand om barn känns de som :) Jag har 8 kusinbarn jag suttit barnvakt åt med jämna mellanrum, sen känner jag två tjejer, ett tvillingpar, som nu är 5 1/2 som jag varit barnvakt åt sen de va ca 9 månader.:)  Hade redan där mer än 200 tim som är vad man behöver men alltid bra med barnerfarenhet har ja hört :) Har även praktiserat på dagis och BB 2 veckor, så ja har lite blandat :)

Hur många och gamla barn vill du ta hand om?
Max 3 barn hade varit lagom..Jag är mest van vid små barn och tror därför jag skulle göra det bästa jobbet med småttingar:) Så i åldrarna 3 - 6 skulle nog passa mig, men får se vad jag blir erbjuden:)


Har du någon aning om vilka kurser du tänker läsa?

Vad jag förstår är det väldigt olika vad det finns för kurser beroende på var man bor, men en engelska kurs är jag säker på att jag ska läsa..Vill verkligen lära mig så mycket som möjligt! Sen hade det varit kul om det fanns någon dans eller surfkurs:) Går dansgymnasium nu, så de hade vart super:) Och surfar gör jag på somrarna ( vindsurfing) , så de hade också vart kul, men hade velat lära mig att vågsurfa bättre, utan att trilla varje gång när man precis kommit upp..haha!
Har inte så stor koll på alla kurser, Vad planerar ni läsa??

Har du haft några matchningar?

Nej, tyvärr har jag inte det..väntar med spänning på min första..Snart är det 5 veckor sedan de började min matchning..Lite för lång tid tkr ja, ska snart ringa och höra hur det går tror jag :)

Kommer du att förlänga ditt Au Pair år?  Och i så fall hur länge?

Kan nästan lova redan nu att jag inte kommer att förlänga, är nog alldeles för hemmakär för det..haha! 1 år är redan en lång tid..men såklart, om ja trivs hur bra som helst och vill förlänga gör jag gärna det:) Men inte som ja tror nu!

Skulle du kunna scanna ditt fotocollage så man fick se det? kanske få lite ideer och så?

Hade jättegärna lagt in foton på collaget och gett er som vill lite tips, men eftersom det är i Boston nu blir det svårt :( Jag tog kort på allt jag gjort, men tror tyvärr de är borta, ska leta..Hittar jag det lägger jag absolut upp det !! Kopierade nog personliga brevet och brevet till barnen, de kan ja nog lägga upp :) Fråga gärna om ansökan, så kan jag förklara allt jag gjorde i så fall :) Idéer är alltid skönt, de fick jag när jag var på ett möte.. Det är lite segt att komma igång med det där tkr ja!!


Vad vill du få ut av ditt år i USA?

Oj, nu måste ja fundera... Det är så otroligt mycket jag förväntar mig av mitt år tror jag..Jag har längtat efter det här i så många år, så mina förväntingar är ganska höga, vilket nog både är positivt och negativt!! Självklart vill jag lära mig flytande engelska, få många vänner från olika länder, en andra familj för resten av livet...men framförallt vill jag få massa erfarenheter och upplevelser för alltid !! Jag tror man växer så otroligt mycket som person om man ska bli lite djupgående här..haha! Man kommer mogna, lära sig ta massa beslut och ta hand om sig själv väldigt bra!!
Allt detta hoppas jag gå ut av mitt år i USA!

Vad ser du fram emot mest?
Det hänger nog ihop lite med förra frågan, men om jag skulle utgå från att jag redan fått en familj skulle jag nog mest se fram emot att träffa värdfamiljen på riktigt och se hur de är:) men ja ser fram emot allting tror ja..hela au pair livet, slippa plugga 24 tim om dygnet och i stället hänga med vännerna och göra mysiga och roliga saker på fritiden, efter jobbet då såklart..;)


Så där då va frågestunden klar för den här gången, men sluta inte fråga :)
Hoppas ni är nöjda med svaren iaf, Ha en super bra helg !!
Kram & tack för ni läser och kommenterar:)

<3 Pernilla.


Kommentarer
Postat av: Cecilia

Ville bara säga att CC har kopierat mitt fotocollage så att det ligger uppe på min profil så att även jag kan se den..



Om du går in på "my profil" och sedan under den nya bilden du kan lägga upp så finns dem där :D

Hoppas du hittar dem..

2009-04-25 @ 00:02:09
URL: http://chibs.blogg.se/
Postat av: Lisa

sv: Det är jobbigt, speciellt om man väntat så länge, men på måndag ska vi reda ut det, om fsmiljen inte ringt innan då :P

2009-04-25 @ 23:31:29
URL: http://ettlivsomaupair.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Jasså, vad skumt!

Men de kanske inte har hunnit eller något i den stilen. Så det borde nog komma upp någon gång för du borde ju göra likadant för alla!...

2009-04-26 @ 12:53:59
URL: http://chibs.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hej! Tack för en riktigt bra blogg! :) Jättekul att få läsa om någon annan som går igenom ungefär samma saker som jag just nu! Undrade bara lite hur du gjorde ditt brev till barnen, för jag har gjort kollage, o personligt brev o så.. men vore kul o göra något extra till barnen :)

2009-04-27 @ 16:33:05
URL: http://ellijan.blogg.se/
Postat av: Lollo

måste säga att detta är nog den au pair blogg jag lär mig mest från, tack för allt verkligen :D



tänkte på en annan sak. Har du planerat att göra några presenter eller nåtgot liknande att ta med dig till din nya familj? :o :D

2009-04-27 @ 20:05:44
URL: http://anystar.blogg.se/
Postat av: maria

Hej! Måste bara säga att de va kul o läsa din blogg.. Jag ska åka till USA med STS och intervjun är inte så som du beskrev den. Man blir intervjuad på engelska, den biten va 'rätt'.. Men de e bara enkla frågor om sin familj o sig själv typ.. Lite om vart man vill hamna osv.. Inget svårt alls.

2009-05-14 @ 13:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0